Topbloemen, lekker bezig (NOT)

05/06/2024

En weer laat een commercieel bedrijf zien, dat aandeelhouderswaarde belangrijker is dan stakeholderwaarde. Topbloemen bouwde in korte tijd (de periode van enkele jaren) een mega netwerk op van aangesloten bloemisten. Via hun website werden bestellingen doorgezet naar lokale bloemisten, die de bestellingen maakten en bezorgden. Als grote concurrenten van good old Fleurop, bestormden zij de markt en dat was vrij succesvol. Op een hardsell manier. Ik mag er over meepraten, in mijn tijd als marketing manager van een internationale bloemistenleverancier ken ik de verhalen vanuit de bloemisten zelf.

Je bron, degene die jouw organisatie grootmaken, daar ga je moreel gezien fatsoenlijk mee om. En natuurlijk was er altijd discussie over de dunne marge die overbleef voor bloemisten, maar door het volume wat er aan orders binnenkwam, was dat op den duur geen issue meer.

Tot vandaag. Het moederbedrijf van Topbloemen stuurde even een briefje. Wat, een brief? Ja, een brief. Net als je vroeger op de basisschool de ballen niet had om je verkering uit te maken, dan deed je ook een verkreukeld briefje in de jaszak van je eerste liefde. Kinderachtig en respectloos. Ik vind het werkelijk van zeer laag niveau, als je jouw kapitaal zo behandeld. En dan ga je in de ban. 

Welke lessen haal je hieruit?

  • Zij die je dienen, of gediend hebben waardeer je als belangrijke basis voor je bedrijfsvoering, zonder hen ben je nergens
  • Als je businessmodel mogelijk verandert, ga je met hen die er toe doen om tafel. Welke mogelijke kansen zijn of ontstaan er, hoe zorg je voor een waardige wijziging waarbij je tenminste het gesprek voert met een serieuze afvaardiging. Ga de dialoog aan, niet als de beslissing als is gemaakt maar daarvóór
  • Je weegt netjes de belangen van alle betrokken af, waarbij je eer doet aan de geschiedenis
  • Niet je eigen belang maar het nut van de grootste groep staat bovenaan
  • Purposedriven ondernemen in plaats van moneydriven ondernemen
  • Het karmisch pad is genadeloos, ik zet mijn geld in op een serieuze reputatie crisis voor Topbloemen en alle overige labels van Topgeschenken. Want de menselijke maat is zoek
  • Zorg voor een communicatieadviseur die je tegenspraak verzorgt, want je ziet; die heb je keihard nodig

Eigenlijk zeg je: ' bedankt, ik stop nu een roos achterste voren in je r**t!

Pijnlijk lijkt me dat, als jij jarenlang hebt meegewerkt aan het succes van een merk en je wordt als vuil aan de kant gezet. Eigenlijk zeg je: ' bedankt, ik stop nu een roos achterste voren in je reet!' Dat gaat nu vooral de bloemisten pijn doen, maar deze casus gaat ook de gemoederen in Nederland bezig houden. Niet alleen bij de communicatieprofs, maar ook bij de consumenten.

Want als jij niet naar je klanten luistert, rekenen ze genadeloos met je af. Topbloemen kan zomaar in de voetsporen treden van mijn oude liefde VanMoof. Te snel groeien over de rug van anderen en niet meer luisteren naar zij die je grootmaakten, je VanMoof-riders van het eerste uur, of de bloemist.

Voor nu, koop een bosbloemen bij je lokale bloemist. Steun hem of haar met jouw directe bestelling en stuur een kaartje naar Topbloemen dat ze lekker een poosje achter de geraniums mogen zitten.